Cimbirodalom
Ez az ember írta a világirodalom ma is közkedvelt, a kamaszok által
ronggyá olvasott, örökkön népszerű, csodálatos ifjúsági regényeit, a Tom Sawyer kalandjai, a Huckleberry Finn vándorlásai és kalandjai, végül a Koldus és királyfi című remek
műveket.
Ez a lehetetlen íróember még nevet is rendhagyó módon választott, mármint írói nevet. A Mark Twain (ejtsd mák tvéin) a biztonságos hajózáshoz szükséges „két ölnyi vízmélység"-et jelenti a Mississippin hajózó hajósok számára. Különben, amikor 1835-ben megszületett, Samuel Langhorne Clemens néven jegyezték be az anyakönyvbe. Nem sokkal apja halála előtt költözik a család Hannibálba, a Mississippi mellé. Ez a környezet szolgáltatja a keretet és a jellemeket önéletrajzi ihletésű műveihez. Itt születik, él Tamás úrfi is, a romantikus polgársarjadék, aki – a rongyos, nálánál jóval életretermet tebb Huckleberry Finn társaságában – izgalmas kalandok után megment egy szökött rabszolgát. A kis Sam, ahogyan gyermekkorában Mark Twaint becézték, korán, 12 évesen apja nélkül marad, s ezzel befejeződik iskolai neveltetése is. Beáll bátyja mellé nyomdászinasnak. De kalandvágya to vább sarkallja, és bevándorolja Amerika nagyvárosait; nyomdászsegéd, majd beáll révkalauznak a Mississippin hajózó gőzha jókra. Amikor kitör a polgárháború, beáll a déli hadseregbe, majd Vadnyugat felé veszi az útját. Ezüstbányászattal, telekspekuláció val foglalkozik, nem sok sikerrel. Végül újságíró lesz, a legjobb riporterek egyike. Sikeres karcolatokat, humoreszkeket ír, ezeknek egyike meghozza a hírnevét is (Smiley Jim híres békája a közismert írás címe). Aztán bekalandozza a világot, Európa, a Szentföld, Honolulu lesz bolyongásainak színhelye; mindenütt izgalmas, hírnevet szerző riportokat ír. Az anyagi jólétet, a gazdagságot a már említett regényei hozzák meg.
A Koldus és királyfit alkotóereje teljében, 1882-ben írja meg. Alkotásaiban előszeretet tel tér vissza az európai középkorba. (Lásd: Egy jenki Arthur király udvarában, illetve Szent Johanna története)
A középkorban játszódik le a Koldus és királyfi cselekménye is, amely az angliai Tu dor-korba viszi az olvasót. A történet szerint VI. Edward angol királyfi ruhát és sorsot cserél a hozzá megtévesztésig hasonló kol dusfiúval. A ruha- és sorscsere révén a királyfi megismerkedik a nyomorral, szegénységgel és elnyomással. Hosszú kalandok, bonyodalmak után csak visszatér a trónra, a palotába, és barátjává fogadja a koldusfiút.
Ennyi a történet. A könyv olvasta után el gondolkodik a halandó: bizony jó lenne, ha a világtörténelem során az összes királyokat, elnököket, diktátorokat, hadvezéreket elcserélték volna – egy időre bár – a koldusfiúkkal. Talán kevesebb nyomor, háború, szenvedés jutott volna az emberiségnek, ha a szenvedés által egy kicsit megtisztulnak. Persze, mindez illúzió, nem biztos, hogy a szegénység, a szenvedés jóvá teszi az eljövendő uralkodót. Lám, mi lett egy cipészből, egy szobafestőből, és más hasonló sorsból jött diktátorokból. Igaz, ők nem voltak hercegek, királyfiak, mint Edward... Ha van tanulsága Mark Twain Koldus és királyfiának, ilyen tanulsága is lehet. Ki tudja, minket is mikor, hol, kivel cseréltek el, kinek az életét éljük, a koldusét-e, avagy a királyfiét?!
A Koldus és királyfiból többször is készítettek filmet. Az elsőt épp az a világhírű Korda Sándor rendező, aki Kolozsváron, a hajdani Janovits-féle filmgyárban kezdte tanulni a filmezést. De írtak belőle színdarabot és operát is. Ez is igazolja a halhatatlan mű nem szűnő népszerűségét.
Megjelent a Cimbora 1991/10-es számában
Gyermek-téka: Szilágyi Domokos: Élnem adjatok
Amikor 1976. október 27-én, a Kolozsvár fölötti Kányafő fái közt Szilágyi Domokos a létből átment a nemlétbe, sokan, még az irodalmi élet berkeiben járta sak sem tudták biztosan, hogy mekkora alkotót, mekkora költőt vesztett a romániai magyar irodalom. Azóta, az életművel foglalkozó irodalomtudósok, kortársainak vallomásai, valamint hát rahagyott műveinek kiadása révén lényegesen bővültek ismereteink.