Cimbi olvasólámpája
Amióta az eszem tudom, olvasok. Legtöbbször esténként, de buszon, vonaton, nyaraláskor is, mindenhová viszek olvasnivalót. Mostanában elfogadom kamasz fiam ajánlásait, és meglepően szívesen olvasom azt, ami szerinte menő. Kemény jófejség-pontokat lehet szerezni nála, ha dokumentálódom, és szülőként olyan regényeket ajánlok neki, amelyet aztán szeretni fog.
A történet főhőse egy kamasz srác, Nick, akinek van néhány barátja, de alapjáraton visszahúzódó, enyhén játékfüggő. Osztálytársait és iskolatársait egy új számítógépes játék tartja lázban. A szigorú szabályok miatt a résztvevők nem beszélhetnek a játékról, ettől rendkívül rejtélyes. Az Erebos-játék megszerzése, megfejtése nagy kihívást jelent Nick számára, és szinte észre sem veszi, hogyan szippantja magába őt is ez a virtuális világ, ahol izgalmas kalandokban van része. Igen ám, de elveszíti virtuális életét, kiesik a játékból, és lassan rádöbben, hogy a játék, illetve a mögötte álló mesterséges intelligencia átvette az uralmat nemcsak felette, hanem az egész iskola felett.
Volt már olyan, hogy egy diák olvasott az órámon. Méghozzá olyan átéléssel, hogy tudtam, itt most esélytelen a tudomány, éppen olyan pillanatban van a regényben, ahol nem lehet letenni. Megkértem, menjen ki a folyosóra, ott kényelmes babzsákok vannak, haladjon nyugodtan addig a pontig, ahol leül a cselekmény, és ismét rám tud figyelni. Kiment, 10 perc múlva visszajött. Remek olvasmánytippeket kaptam tőle óra végén. :)
Így aztán kellő gyanakvással vettem kézbe Mészöly Ágnes Szabadlábon című regényét, amelynek a hátlapján nagy nyomtatott betűkkel ott áll a felirat, hogy ROAD MOVIE – KEREKESSZÉKBEN. Aztán meg úgy olvastam, mint kamaszkoromban az indiánregényeket meg detektívtörténeteket. Nem tudtam letenni, egyszerűen nem volt szívem otthagyni Danit, a tizenhat éves, kerekesszékes srácot valamelyik európai város ismeretlen terén vagy egy autópálya melletti benzinkútnál. Úgy éreztem, cserbenhagyás volna.
Mert Dani egy kisebb iskolai botrány és egy, az anyjával való kemény vita után megszökött otthonról, és útban van Barcelona felé megnézni egy focimeccset. Két hétig, egyedül, hiányos német-, nem létező francia-, de penge angoltudással, egy gitárral (amelyet hamar ellopnak tőle), pénz nélkül, és – hogy ne lehessen lenyomozni – gyakorlatilag telefon nélkül, tolókocsihoz kötve hasít keresztül a kontinensen.
A focimeccs csak látszólag az utazás célja, az igazi ego-trip belül zajlik, és Daninak nemcsak azt kell megtanulnia, hogy ki ő igazából, de meg kell tanulnia megérteni, elfogadni másokat is. Ami a kerekesszékben ülőnek sem könnyebb, mint másnak.
Dani útközben rengeteg furcsa, de nagyon jófej emberrel találkozik, müncheni csavargókkal, párizsi deszkásokkal, amszterdami örömlánnyal, francia sofőrrel és kutatóval, zöldségfuvarozó nyugdíjassal, magyar stoppos lányokkal és japán kódfejtővel. Sokan segítenek neki, és bár mindegyre sz-(azaz szánalom) faktorról beszél, voltaképpen sehol sem szánalomból állnak mellé. Segítenek, mert alapvetően jó emberek, és mert értékelik a bátorságát, a gitártudását, a nyíltságát, az őszinteségét. És persze a felnőttek szájából az is sokszor elhangzik, hogy ha az ő gyerekük tenne ilyet, mekkora atyai pofont utalnának ki érte.
Mert (és ez az, ami leginkább megfogott a regényben) Dani úgy járja végig sértetlenül, gyakorlatilag kézről kézre adva Európát, és járja ki közben a kölcsönös elfogadás magasiskoláját, hogy közben mindvégig ott van körülötte, érintésközelben a veszély. Amit a magányos, munka- és úszásmániás pesti nyomozó érez, miközben hosszú órákon, napokon át azon dolgozik, hogy a Dani-ügy ne legyen „egy újabb kudarc, egy újabb fénykép a tejesdoboz oldalán, egy újabb magasba szálló lámpás az elveszett gyermekek éjszakáján”.
Hogyan olvasnak felnőttek ifjúsági irodalmat? (2.)
Cimbi olvasólámpája
Olvasólámpa-rovatunkban olyan, néhány részes sorozatot indítottunk az előző lapszámban, amelyben felnőttek ajánlanak ifjúsági irodalmat. Akár foglalkozásuk miatt, akár kamasz gyerekeik révén sok felnőtt kezébe is eljut egy-egy, fiatalokat megcélzó szöveg. Cimbi ugyanakkor arra is kíváncsi, mivel foglalkoznak ezek a felnőttek, mit gondolnak a világról és miért szeretnek olvasni. Kalandra fel! (J. V. H.)
Mészöly Ágnes: Szabadlábon
Cimbi olvasólámpája
Tilos az Á könyvek, Budapest, 2016 „miközben kívülről minden ember és minden család átlagosnak vagy érdektelennek tűnik, belül minden családnak és embernek megvan a maga története, múltja, oka, és belül már senki és semelyik család nem átlagos.” (Fenyő D. György – forrás: www.barkaonline.hu)