Cimbirodalom
A pionírokat (az úttörőket, akik elsőként tették lábukat addig ismeretlen vidékre) követték a telepesek, a misszionáriusok, kincskeresők, majd a tudósok, művészek, kalandorok. A 19. században valóságos szenvedéllyé vált a világutazás, sőt, igazi divattá... Erről a lázról tanúskodnak Jules Verne francia írónak a világ szinte minden nyel- vére lefordított regényei, amelyek nemzedékek sorának fantáziáját lobbantották lángra. Verne regényeit olvasva bekalandozhatjuk a földkerekséget, az amazóniai őserdőktől az óceánok mélyéig. Egy nagyobb ugrással még a Holdra is eljuttatta képzeletben olvasóit, mintegy száz évvel az előtt, hogy az első ember valóban a Holdra szállt volna. Verne maga is többnyire olvasmányokból merítette információit, amelyeket sok-sok fantázia hozzáadásával gyúrt izgalmas regényekké. Legfőbb forrását a Le Tour du monde (kb.: A világ körül) című, havonta megjelenő folyóirat jelentette, amely a korabeli utazók útleírásait, beszámolóit bocsájtotta az olvasóközönség rendelkezésére. A lap 1857 és 1914 között jelent meg, havi rendszerességgel.
Ebben a folyóiratban publikálta többek között Auguste-François Biard francia festő is útleírásait. Biard az elsők között volt, akik képzőművész szemmel mutatták be a távoli, egzotikus tájakat. Képei között találunk északi-sarki jégmezőket, sarki fényt, jegesmedve-vadászatot, dél-amerikai őserdőket, bennszülötteket ábrázoló romantikus festményeket. Azoknak az expedícióknak, amelyeken Biard részt vett, épp az volt a legnagyobb újdonsága, hogy a korábbiakkal ellentétben nemcsak tudósokat, hanem művészeket és írókat is vittek magukkal. Biard persze nemcsak festett, hanem írt is utazásairól. 1858-ban Brazíliába utazott, hogy megfesse a brazil császár, II. Pedro családját. Az igazi cél persze az Amazonas-menti őserdők és azok őslakóinak megismerése volt. Utazását remek rajzokon és olvasmányos útleírásban örökítette meg.
Az alábbi részletben egy 19. századi brazil kisváros furcsaságaival ismerkedhetünk meg.
Néhány portugál úriember fekete ruhában, fehér nyakkendővel, elképesztően koszos kezekkel. De a templomtorony sehol! Egyszerűen nyoma veszett. Vajon csak a szemem káprázott? A spanyol, portugál és brazil templomokra jellemző alakja volt. Azt is jól megfigyeltem távolról – olyan éles volt a fény, hogy a legyet is jól ki lehetett venni száz lépésről –, hogy pompás homlokzatú, faragott vázák díszítették, és harangok is voltak rajta. Annál is biztosabb voltam benne, hogy láttam ez utóbbiakat, mert a hangjukat is hallottam. Mit gondoljak egy épület eltűnéséről, amelyet pedig egész biztosan nem álmomban láttam? Ki volt zárva az is, hogy szándékosan képzelődtem volna. Nem tűrvén tovább ezt a bizonytalanságot, elhatároztam, hogy megkérdezem az útitársamat. Ő rámutatott egy három láb vastag kőfalra, amit magassága miatt már én is észrevettem, de nem méltattam figyelemre, mivel én a láthatatlanná vált műemléket kerestem. Kételkedve fogadtam útitársam válaszát, de közelebb lépve egy valóságos költemény bontakozott ki a szemem előtt. Az emberi hiúság legőszintébben megalkotott remekművével álltam szemben. Az a fal tényleg a templom volt, ami arra volt hivatva, hogy lenyűgözze az egyszerű embert. Profilból nézve csak egy vaskos kőfalat lehetett látni, azonban szemből egy pompás homlokzat állt ott, teljes kapuzattal. Több lépcsőn át lehetett belépni a templomba. A fent lévő ablakokban látszottak a harangok. A faragott vázák további művészi gazdagság előhírnökeinek mutatkoztak, amely bizonyára odabent vár ránk a templomban. Aki azonban belépett a grandiózus kapukon, túlfelől egy szánalmas barakkban találta magát, amely alig volt nagyobb, mint a környékbeli kunyhók.”
Megjelent a Cimbora 2017/2-es számában
Irodalmi kalandozások az Óperenciás-tengeren túlra (3.)
Kedves vademberek: Louis Antoine de Bougainville nagy utazása
Cimbirodalom
A címbeli név ismerősen csenghet minden hobbikertésznek. A bougainvillea ugyanis Dél-Amerikából származik, népszerű, mutatós dísznövény, amely épp a 18. századi francia világutazóról kapta a nevét.
Irodalmi kalandozások az Óperenciás-tengeren túlra (2.)
Távoli szigeteken: Cook kapitány Tahitin
Cimbirodalom
Irodalmi kalandozások az Óperenciás-tengeren túlra (1. rész)
Cimbirodalom
Az utazás (bolyongás, kalandozás) az egyik legrégibb és leggyakoribb téma az irodalomban – gondoljunk csak az Odüsszeiára. A távoli kontinensek, tengerek, szigetek felfedezése közkedvelt regénytéma volt a 18. és a 19. században. Az utazás, a Föld felfedezésének szenvedélye képezte tárgyát az egész világon közkedvelt ifjúsági író, Jules Verne életművének.