Színtér
Barcelonában született 1955-ben, hatott rá a tenger, illetve Miró és Gaudí munkássága. A családi környezet ösztönzően alakította, apja zongorázott, anyja énekelt. Sokszor bújt be a zongorába, míg egész kicsi volt, és ott hallgatta a muzsikát. Legtöbbször nem derült ki a turpisság. A hangrezgés meghatározta az életét. Mára már befutott és szeretett művész, aki monumentális, figuratív szobrairól ismert a nagyvilágban (Rio de Janeiro, Calgary, New York, Tokió őriz legalább egy-egy Plensa-művet).
A szépséget keresve nem csupán köztéri szobrokat, helyzeteket hoz létre, ahol interakció, kommunikáció történik mű és befogadó között. Az arányok, a nagyságrend megköveteli a közteret, feszegetve a hagyományos szobrászat felfogásának határait. Fémből, üvegből, fényből, bronzból, alabástromból, fából, vízből, papírból, hangból alkot. A fény árad a munkáiból, körülöleli azokat, akik átadják magukat a műnek. A látható és láthatatlan közti feszültséggel varázsol el bennünket, nézőket. Arra kér, hogy ebben a rohanó világban csendesedjünk el, lassuljunk le a művei közelében, és adjuk át magunkat érzéseinknek, gondolatainknak. Figyeljünk mi is a belső hangokra, mint lehunyt szemű szobrai, amelyek belső útra hívnak.
Egyik műve, Az álom természeti tájba épült, hatalmas méretű emlékmű a hajdani bányában odaveszett emberekért egy észak-angliai településen, a parthoz közel. Elnyújtott, világos színű, behunyt szemű figurát ábrázol, pontosabban egy fejet, amely hangulatában egyiptomi fáraófejet idéz fel bennem. A nyújtás révén megszabadul súlyosságától. Miért nyomott, lapos az arc, miért csukott a szem? Testünk egyik legfontosabb eleme fejünk, arcunk, ami álmaink, tudásunk palotája. A sötétség szorít, a mélység nyomást gyakorol, a fénytelenség vakít, azaz hiába van nyitva a szemed, úgysem látsz, igaz? Axis mundi, a világ közepén összeköttetik az ég a földdel. Gyönyörűséges.
Mi mindenre jó, alkalmas egy műalkotás...
Az álom találka- és zarándokhellyé vált. Kulturális, szabadidős tevékenységek zajlanak körülötte, egy közösség életét változtatta meg. S mennyivel izgalmasabb az a tény, hogy az alkotó nemcsak a szakértők számára dolgozik, intézményesített rendszerekben, a művészet számára fenntartott terekben, hanem megszólít mindenkit azáltal, hogy fontos köztéri helyeken mutatkozik meg műveivel, közreműködésre serkentve a lakost, a járókelőt, az érdeklődőt, az embert.
A köztérnek sajátságos szabályai vannak, itt az emberek legtöbbször csalódottak, kiábrándultak, akármit terveznél, valakinek nem lesz az úgy jó. Plensa szerint be kell vonni őket a projektbe, talán működhet. Talán úgy el tudja juttatni, meg tudja mutatni a szépséget nekik.
Több asszisztens dolgozik a keze alá, van digitális technikusa, aki a számítógépes terveket készíti, és több embere, aki a fizikai munkát végzi, segít a nagy méretű cuccok ide-oda pakolásában, így művészünknek marad ideje és energiája kitalálni az új melókat. Így is lehet.
Megjelent a Cimbora 2019/1-es számában
A teremtett valóság csodás pillanatai
A Szín-téren: Sandy Skoglund amerikai művész
Színtér
„Az alkotói folyamatban a megszállottság és ismétlés állandó és fontos része a munkámnak.”
A nagy közösségi kaland karmestere
A Szín-téren: JR
Színtér
Azt hiszem, mindannyian láttunk már nagy printeket, reklámokat, amint elfednek felújítás alatt álló épületeket – hogy ne azt lássuk, ami történik, hanem valami mást, szebbet, jobbat stb. A Szín-téren ez alkalommal felbukkanó művészünk ezt a modus operandi-t sajátítja ki, csakhogy egy jókorát csavar rajta, ő az eltakartat nagyítja fel ezerszeresére.
Amikor a kép elkezdi saját életét élni
A szín-téren Sally Mann
Színtér
„Ha nincs rejtelmesség a fényképedben, ne fáradj tovább, inkább ne is készítsd el.”„Gyönyörű képeket szeretnék készíteni, de úgy, hogy legyenek életerővel telítettek.”Sally Mann
Átfestett históriák
A szín-téren Zhang Xiaogang kínai festőművész
Színtér
„A brit kísérleti művész, Eduardo Paolozzi könyvében olvastam egyszer néhány gondolatot, ami nagyon hatott rám. Azt írja, hogy az embernek nagyon könnyen jöhet igazán jó ötlete, de pont olyan könnyen el is szúrhatja, ha rossz kifejezési eszközt választ hozzá. Vagy lehetnek megfelelő eszközei, de letisztult ötlet nélkül nem sokra megy." Zhang Xiaogang