Történetes történelem
Ki ne szeretne néha elvegyülni a sokadalomban, barátokkal összefutva meginni valamit, miccset, flekként, kolbászt, vattacukrot, rahátot enni, vásárfiával hazatérni? Szinte mindenkinek van valamilyen kedves, szórakoztató emléke egy-egy sokadalomból. A tömeges rendezvények, a különböző „Napok” (Csíki, Szentgyörgy, Nyíló Akác, Festum Varadinum, Kommandói stb.) népszerűek, egy-két év után már elmaradhatatlanul összekapcsolódnak városaink, falvaink létével, sokan várjuk őket, készülünk rájuk. Nem csak enni-innivalót kínálnak, hanem a legkülönfélébb, hasznos és haszontalan tárgyakat és mindenféle produkciókat, zenét, színházat, aerobik-bemutatót.
Ezeknek a vásári sokadalmaknak is megvan a maguk története. Évszázadokkal ezelőtt is kiemelt, „ünnepi” alkalomnak számítottak, mégis sokkal többet jelentettek, mint szórakozást. A vásár volt a gazdasági élet szíve-lelke, itt lehetett hozzájutni a legfontosabb hírekhez, információkhoz, sőt, szándékuk szerint még forradalmat is vásárokon csináltak volna a forradalmárok. Vásárt nem tarthatott mindenki, és az engedélyhez nem volt elegendő a helyi akarat. Ahhoz legalább földesúri, de inkább királyi privilégium kellett. A vásár annyira fontos esemény volt, hogy sokszor egy-egy nemesúr valamely komoly tettének jutalmául nyerte el a királytól a vásártartás jogát a birtokában lévő faluban vagy mezővárosban. (A vásár bevételeit növelte, hogy aki árulni akart, attól díjat szedett a földesúr, esetenként az eladások értékének egy meghatározott hányada is őt illette.)
Szabad a portéka!
Voltak helyi vásárok, ahol egy-egy kisebb vidék gazdái és kereskedői gyűltek össze, adták-vették az árukat. Voltak nagyobb kitérj edésűek, ahová egész országrészekből érkeztek az emberek, és volt néhány országos vásár is, ahol mindenki árulhatta a portékáját. Mert a vásártartás privilégiuma azt is megszabta, ki, kiknek és mit árusíthat. A vásárok időpontját és helyét, no meg a vásárokon értékesíthető áruk körét, ami évszázadokig is állandó maradhatott, sokáig szájhagyomány útján tudták meg az emberek. Igaz, egy-egy falu vagy város környékén egy esztendőben nem került sor túl sok ilyen eseményre, így aztán mindez könnyen rögzült az emberekben. Amikor elterjedtek a népszerű kalendáriumok, ezekben mindig megtalálható volt az adott évben megtartott vásárok helye és ideje. (Ez annyira fontos volt, hogy még a Népszava című újság 1903-as, munkásoknak készült kalendáriuma is akkurátusán számbaveszi az év folyamán sorra kerülő vásárokat.) így aztán lassan mindenkihez eljutott hírük.
A vásárokon lehetett hozzájutni a legfontosabb hírekhez is. A helyi vásárokra eljöttek a közeli város kereskedői, akik korábban valamely nagyobb vásáron találkoztak a még messzebbről érkezett kereskedőkkel. A jól sikerült üzlet után leültek a kocsmasátorban áldomást inni, elbeszélgettek a világ dolgairól, elvégre egy-egy aszály, járvány, háború vagy felfordulás komolyan befolyásolhatta az üzletmenetet. S rajtuk kívül meg lehetett még kérdezni a különböző, olykor egész Európát bejáró csepűrágókat, mutatványosokat, házalókat vagy csak arra járó, a sokadalomban elvegyülő vándordiákokat.
Ebből is sejthető, hogy egy-egy országos vásáron olykor hatalmas, tízezres tömeg gyűlt össze, mint például a szokásos pesti, József-napi vásáron (március 19.). Máskor ennek a töredékét sem lehetett összetrombitálni. Nem véletlen, hogy 1848. tavaszán Petőfi és a márciusi ifjak is azt tervezték, hogy ezen a napon olvassák fel követeléseiket, a 12 pontot, a tömeg erejét állítva azok mögé. Mígnem egy kicsit hamarabb kiderült, hogy másfajta sokadalmak is vannak a világon.
Megjelent a Cimbora 2007/8-as számában