Hogyan nézzünk filmet
Nemrég tértem haza a 39. Magyar Filmszemléről. És az ember mit tehet egy filmfesztiválon? Filmeket néz, izgul, ha van saját filmje a versenyben, és ha egy kicsit is szakmabeli, figyelemmel követi a vonatkozó sajtószövegeket. Nos, az egyik ilyen szöveg olvastán elkapott a félsz. Hogy miért? Igyekszem megmagyarázni.
Az ünnepélyes díjkiosztó reggelén az egyik vezető magyar napilap hasábjain megjelent egy interjú a nagyjátékfilmes zsűri elnökével. Aki azt mondta, többek között, hogy nem érti, miért akarnak ezek a magyarok zsánerfilmeket (vagyis krimit, horrorfilmet, akciófilmet, vígjátékot, ilyesmiket) készíteni újabban. Hiszen a vak is látja, hogy nem értenek hozzá. És különben is, a magyar film jövője Tarr Béla stílusvilágában rejlik. Megpróbálom elmondani, enyhe éllel, milyen is ez a világ. Az ember nézi a filmet, és azt látja, hogy egy lány megy fel a dombon. Az ember éppen éhes, de nem állítja meg a videót, gépet, egyebet, kimegy, eszik, aztán el a vécére is, mert hát rájön a szükség, na, majd visszamegy, leül, és ismét a képernyőre összpontosít. És a lány MÉG MINDIG megy felfelé a dombon! A kép persze nem ilyen fekete-fehér, viszont a példa világosan utal a zsűrielnök által favorizált filmek stílusára. És, hogy habot is kenjen a tortára, az elnök úr megismételte mindezt a díjkiosztón, több ezer ember előtt, akik között szép számmal ültek a lenézett zsánerűknek készítői.
Csak jó és rossz film van
Egy európai embertől több tapintatot vártam volna, de ez most mellékes. A lényeg, hogy az európai filmes szakma, legalábbis egy része, így tekint a magyar filmre. Igazságtalannak érzem ezt a beskatulyázást. Talán az elnök úr nem ismeri a korai magyar film kiváló vígjátéktermését? Vagy a hetvenes évek remek betyárfilmjeit? Vagy a nyolcvanas évek bájos rendőrfilm-paródiáit? Talán nem. De ha nem, éppen ezen a fesztiválon láthatott egy, ha nem is hibátlan, de nagyszerű pszicho-thriller-krimit, Gigor Attila (aki egyébként filmfőiskolás diák Budapesten) A nyomozó című alkotását. Félreértés ne essék, nem azt vitatom, hogy a magyar zsánerfilm a legjobb-e vagy sem, hiszen Hollywooddal nehéz felvenni a versenyt, de ezt a gondolkodást kissé ódivatúnak tartom.
És most következik a nem-nevelési kísérlet lényege. Nyájas olvasó, akinek talán mossák a fejét, amiért horror-, akció- és egyéb filmeket néz, arra biztatlak, nézd azokat IS bátran. Nincs lényegi különbség a zsánerfilm és a művészfilm között. Csak jó film van és rossz. Persze, az út a helyes ítélkezésig hosszú, és csupa jó meg rossz filmmel van kikövezve. Ezért nem árt, ha az ember minél több filmet néz, ilyet is, olyat is, mert szép lassan kialakul benne az a bizonyos hetedik érzék. A kritikátlanság nem árt, főleg, ha az ember az út elején jár. Ennyit szerettem volna mondani, nyájas olvasó, és bár a mondatokat elolvasva most már látom is a kísérlet kudarcát, nézd el nekem, miként én is elnéztem apámnak annak idején.
színes magyar-német filmdráma, 2008
Szereplők: Lajkó Félix (Mihail), Tóth Orsolya (Fauna), Monori Lili (Anya), Gáspár Sándor, Kiss Mari, Martin Wuttke
Nicolas Cage és a nemzet aranya
avagy: akció és izgalom nem egyenlő egymással
Hogyan nézzünk filmet
Az embernek – akár az iskolapadot koptatja még, akár éppen már hatodik műfogsorát – igen sok minden eszébe juthat, ha ezt a nevet hallja: Nicolas Cage. Talán nem túlzok, hogy a sokféle gondolat közös nevezője nagyjából az lehet, hogy az illető kiváló színész.
Pingvinfilm másképpen
Hogyan nézzünk filmet
Igaza lehet annak a mozizónak (dévédézőnek, divixezőnek, satöbbizőnek), aki Ash Brannon és Chris Buck új munkája, a Vigyázz, kész, szörf! című egész estés animáció láttán homlokát ráncolja, feldobván, mint halat, a költői kérdést, hogyaszongya: Már megint pingvin? Hát nem elég nagy az Isten állatkertje?
Az oroszlán diszkrét bája
Hogyan nézzünk filmet
Gyerekkoromban minden Metro Goldwyn Mayer filmet megnéztem. Na jó, ez így nem állja meg a helyét. Tehát: gyerekkoromban minden Metro Goldwyn Mayer film elejét megnéztem. Hogy miért? Látni akartam a híres oroszlánt.
Arany versek (7.): Részvéttől a fekete humorú beletörődésig
Kézfogás az irodalommal
1855-ben meghalt Vörösmarty Mihály, ez a gyászeset pedig – többek között – azzal a következménnyel járt, hogy Arany János (az egy Vajda Jánost leszámítva) „ellenfél" nélkül maradt a magyar költészet porondján – Lövétei Lázár László Arany versek sorozatának hetedik része.