Hogyan nézzünk filmet
És ez önmagában véve rendben is van, hiszen a szórakoztató filmek egyrészt lehetnek kiválóak a maguk nemében, másrészt a szórakozás ugyancsak fontos eleme az életnek (bármennyire közhelyesnek is tűnik a kijelentés), még akkor is, ha, úgymond, felhőtlen. A legújabb Emmerich-dolgozat, a Kr. e. 10 000 is szemmel láthatóan a fent vázolt szemlélet szerint készült. Na most, tegyük fel a szónoki kérdést: mitől szórakoztató egy film, a poénokon, izgalomkeltő elemeken, egyszóval az eszköztáron túl? A válasz talán kézenfekvőbb, mint gondolnánk Képzeljük el, hogy a film egy dió. Nos, minél könnyebb feltörni, annál hamarabb hozzájut az ember a bélhez, vagyis az ízek élvezetéhez. Az úgynevezett művészfilmek kemény diók. A nézőnek meg kell küzdenie azért, hogy megszerezze a csemegét. Eszközökre van szüksége, mint annak a madagaszkári pintynek, amely hosszú tövisek segítségével túrja ki a férgeket odúikból. A szórakoztató filmek eszköztelenül is élvezhetőek Puha diók, ha úgy tetszik Olyan kliséken alapulnak, amelyeket a néző eleve ismer. Ez a helyzet a Kr. e. 10 000-rel is.
Adott egy vadásztörzs, tagjai békésen teszik a dolgukat, ám egy szép nap megjelennek bizonyos lovasok, és elragadnak jó párat közülük, köztük a főhős szerelmét. Megvan tehát az alapkonfliktus. Ismerős, nem? Aztán következik a nagy út. A főhős és néhány társa követik a lovasokat, hogy végül számos kaland, veszély és harc után kiszabadítsák társaikat a fogságból. Ez is ismerős. Tudjuk tehát, hogy mit látunk. Nem kell erőfeszítést tennünk, hogy megértsük, mi történik. Ehelyett szórakozunk. Pontosabban, szórakoznánk, Emmerich filmjével ugyanis baj van. És nem az, amit számos kritikus felró a készítőnek. Hogy fogalma nincs az emberiség történelméről, már ami Kr. e. 10 000-et illeti. Hogy mammutok, kardfogú tigrisek vagy phorusrhacusok (óriás, húsevő futómadarak) nem éltek Ázsiában és Afrikában a megjelölt időszakban. Hogy a fémmegmunkálás Kr. e. 5500-ig, a ló, mint emberhordozó és a hajó, mint közlekedési eszköz Kr. e. 4000-ig ismeretlen fogalmak voltak. Hogy a csípőspaprika és a kukorica, bár létezhetett, nem került az asztalra annak idején az említett vidékeken. És csak párat említettem az oda nem illő elemek közül. Ha az ember úgy nézi a filmet, mint fantáziaszüleményt, amely megengedi az ilyen csúsztatásokat, akkor nem csodálkozik. Valójában akkor kezdünk el a felsorolt problémákon rágódni, ha a történet nem sodor magával. És Emmerich története ezúttal állóvíz. Annyira silány, hogy szinte nincs is. Halotthalvány szereplők, nagy öltésekkel összefércelt sztori, idejét múlt vizuális effektusok, nagyjából ez jellemzi az opuszt. És ha egy film maga nem nyújt szórakozást a nézőnek, akkor kell valami más, hogy a jegy ára kárba ne vesszen. így lesz a mozgóképből Hol a hiba?-játék. Ezért írnak a kritikusok annyit az említett bakikról. Tulajdonképpen szórakoztak. Érdemes tehát megnézni a filmet. Jó móka, még ha nem is jó film.
Színes amerikai kalandfilm, 2008
Írta: Roland Emmerich és Harald Kloser
Szereplők: Steven Strait, Camilla Belle, Cliff Curtis, Joel Virgel, Affif Ben Badra, Mo Zinal, Nathanael Baring
Megjelent a Cimbora 2008/4-es számában
Nevelési kísérlet
Hogyan nézzünk filmet
Kicsit gondolkodtam a címen, miután leírtam, hiszen a megfogalmazás pillanatában már világos volt, hogy a kísérlet eleve kudarcos lesz. Megboldogult apám mondogatta, hogy „alapelved legyen fiam: ne politizálj”. Persze, az is politika, tette hozzá nevetve. Hát ilyen ez a nem-nevelés is. Önmaga ellentéte. Tekints hát erre az írásra elnézéssel, antinevelési szempontból bár.
Nicolas Cage és a nemzet aranya
avagy: akció és izgalom nem egyenlő egymással
Hogyan nézzünk filmet
Az embernek – akár az iskolapadot koptatja még, akár éppen már hatodik műfogsorát – igen sok minden eszébe juthat, ha ezt a nevet hallja: Nicolas Cage. Talán nem túlzok, hogy a sokféle gondolat közös nevezője nagyjából az lehet, hogy az illető kiváló színész.
Fekete-fehér!
Hogyan nézzünk filmet
Nemrégiben történt, hogy valakinek kedveskedni s egyben a film iránti érdeklődését szítani akartam, ezért megkínáltam az Illetőt – akiről annyit azért tudni kell, hogy 19 éves és igen kíváncsi fajta – egy filmtörténeti alapművel, a Merian C. Cooper és Ernest B. Schoedsack rendezte, 1933-as, első King Kong-gal.
Az oroszlán diszkrét bája
Hogyan nézzünk filmet
Gyerekkoromban minden Metro Goldwyn Mayer filmet megnéztem. Na jó, ez így nem állja meg a helyét. Tehát: gyerekkoromban minden Metro Goldwyn Mayer film elejét megnéztem. Hogy miért? Látni akartam a híres oroszlánt.