Kard, kalapács, kalamáris
Ide tartozik az a két fontos megállapítás is, hogy ama hét csoda listája sem volt állandó; úgy a múlt század, önmagát és a múltról tudott dolgokat megfogalmazó (sok mindenben még nem is eléggé tudományos, inkább tudákos) állapotát tükrözi ez a döntőbe jutó hét. A másik megállapítás: néhány ilyen csoda, például az azóta elhíresült barlangfestmények jóval később kerültek elő. A juhait kereső pásztorgyermek egyszercsak betéved egy barlangba és... Tisztára mese-helyzetek, melyekről a maguk helyén majd bővebben lesz szó.
Egyelőre állapítsuk meg, hogy a történelem előtti időnek nevezett, írás előtti korról az ember jóval később szerzett valódi és megbízható ismereteket, mint a „történelmi" időkről.
És vajon mikor kezdődik ama történelmi idő, hol fogott bele a tudomány annak számolgatásába, korszakolásába? Többször is belefogott, többször is belevétett, az új meg új felfedezések, újra előkerült adatok, tárgyak egészen felboríthatták az időrendeket, melyeket idegen (görög) szóval kronológiának nevezünk.
Az az időrend kellett hogy győzedelmeskedjék, (melyet kis változtatásokkal ma is használunk) ahhoz, hogy ókori világról, középkorról, újkorról beszélhessünk.
Ha már ehhez kötjük, nos az írást is a Föld különböző helyein felfutó emberi kultúrák nagyon is eltérő időpontokban használták.
És az írásféleségek, az ábécé, ahogy egyszerűen nevezhetjük őket, meglehetősen eltérnek egymástól. Ebben rejlik egyik főoka annak, hogy a lehető legegyszerűbb dolgot: hol, mikor „kezdődött” a történelem, nem olyan könnyű eldönteni s egy világos, egymáshoz viszonyítva is áttekinthető rendszerbe helyezni.
Így történt az a „csoda”, hogy az ókori világ hét csodájának kijelölésekor nem vették figyelembe a világ megannyi régi kultúráját, hogy csak Kínára, a távolkeletre vagy az amerikai páros földrészre gondoljunk. Minden csoda egy tenyérnyi helyről származik. Már amennyire „tenyérnyi”, ha tevegyaloglással kellene bejárni. Hát még hogyha egymástól való időbeli távolságukat is beszámítjuk! Mert ókor ide, ókor oda, az bizony eltartott vagy három-négy évezrednyit, kétszer annyit, amennyi a ma közmegegyezéssel használt időszámítás második felére esik. „Krisztus előtt” és „Krisztus után” vagy pontosabban „óta”.
Az a csodákat – főleg építészetieket – termő világ, a csiszolt kőkorszak, a földből (agyagból) edényt és íráshoz való táblácskát égető korszak óta, a bronzkoron át a vaskorig ível. Bronz volt akkor az első boldogan megtalált megoldás: munkaeszközök és fegyverek alapanyaga; ékszerek készültek belőle és világhódító harci szekerek...
Na ugye, itt is meg kell állni. Ugyanis mindent összevetve, mai eszünkkel (a tudomány névtelen, neves, de kollektív értelmével) úgy látjuk, hogy az egész máig eltelt párezer év két legnagyobb „csodája” a kerék, és jóval később, jelenünk szomszédságában, csak pár száz éve, a nyomtatás. Nos, a kerék nem szerepel a csodák listáján, sem a rejtélyesen hamar (párszázezer év alatt) megszülető csillagászat, vagy a számokkal való bánás művészete.
Azon a listán szerepelnek: 1. az egyiptomi piramisok (az egyetlen tétel, mely ma is előszámolható, a többi már csak emlék!); 2. A babiloni függőkertek; 3. az epheszoszi Artemisz templom; 4. a halikarnasszoszi mauzóleum; 5. a rhodoszi kolosszus; 6. az olimpiai Zeusz szobor és 7. az alexandriai fárosz (vagyis világítótorony). Mindenik körül érdekes és titokzatos fogalmak zümmögnek: kolosszus, függő, mauzóleum –, és valamennyihez történetek, legendák kifogyhatatlan sora fűződik.
Mint fűződne bármihez, ha ezt a csodasort tizenkettőben vagy ezerben adta volna tudtunkra a mindig kicsit hamis, mindig kicsit komoly, mindenben igazmondó, de hazugságot is belekeverő fáma.
Megjelent a Cimbora 1998/4-es számában
A kiapadhatatlan forrás
Kard, kalapács, kalamáris
Az ember társas lény. Társas létének megannyi hasonlósága, analógiája ott van a természet, az állatvilág kevésbé fejlett lényeinek szerveződésében is, a méhkastól a hangyabolyig.
A gazdaság s a kultúra
Kard, kalapács, kalamáris
Azt mondják, minden valahol ott kezdődött, amikor a tapasztalat rávezette az emberi lényt, hogy nem elég amit a természettől ügyessége, kitartása révén megszerzett, összegyűjtött, elragadott, de sajnos fel is élte egyik napról a másikra, egyik évről a másikra.
Könyvből vagyon
Kard, kalapács, kalamáris
Vannak örökölt, tehát öröknek, megoldhatatlannak látszó problémák a könyvek sorsa, az olvasás körül. Közel kétezer éve fogalmazta „elmés mondássá” Plinius, miszerint nincs olyannyira rossz könyv, hogy valami haszna mégis ne lenne; aztán pár könyves szempontból is viharos, üdvös és lehangoló évszázad után, úgy nézett ki a dolog hogy: „Hajdan a könyvek ritka volta ártott a tudományok haladásá nak, ma túlságos tömegük az, mely megzavar és megakadályozza az önálló gondolkodást.” (Weber)