A Pál utcai fiúk vidéki változatát éltük…
Beszélgetés Kiss Ottóval
Közelképben
– Gyermekeknek, kamaszoknak szánt verseidet, írásaidat olvasva kiderül: könnyedén vissza tudsz lényegülni a gyermekkor csodás, de olykor bizony igencsak erőt próbáló időszakába. Hol, mikor születtél, mennyire volt kalandos a te gyermekkorod?
– Battonyán születtem 1963. október 10-én. Battonya akkor nagyközség volt, ma kisváros, az 1989-es rendszerváltás utáni években kapta vissza egykori városi rangját. Bár most csak mintegy hatezren élnek ott, az én gyerekkoromban körülbelül tízezren lakták. Az ország délkeleti csücskén, közvetlenül a mai magyar-román határ magyarországi oldalán helyezkedik el, alig harminc kilométerre Aradtól. Ha gyerekként szép időben felmásztam egy nagyobb fára vagy a górénk tetejére, elláttam a Világosi-hegyekig, és ez nagy élmény volt nekem, alföldi gyereknek, akit mindig csak a sík vidék vett körül. De azért az Alföld is szép tud ám lenni, legalábbis nekem szép. Ha megáll az ember egy nagy puszta közepén a csillagos nyári ég alatt, rettenetesen nagy tud lenni benne a szabadság érzése, de azt is azonnal megérti, hogy valójában milyen pici pont is ő a hatalmas világban. Battonyát többségben magyarok lakják, ám vannak szerbek, románok, és néhány német, sőt bolgár család is. A mi utcánkban, az Ady Endrében minden nációból volt néhány gyerek, de nyugodt szívvel mondhatom, soha fel se merült bennünk semmiféle nemzetiségi kérdés, azt se tudtuk, mi az. Ott egyébként ma is békében megvannak egymás közt az emberek. A kérdésed lényegére visszatérve: én a hetvenes években voltam kiskamasz, a Kádár-diktatúra úgynevezett puha időszakában. Akkor már gyakorlatilag mindent lehetett, kivéve bármiféle megjegyzést tenni a Magyarországon négy évtizedig „ideiglenesen” állomásozó szovjet csapatokra. De hát minket, gyerekeket, abszolút nem érdekelt a politika, szeptembertől iskolába jártunk, mint más rendes gyerek, ám a téli és nyári szünetek fantasztikus élményeit soha nem cserélném el egy nagyvárosi gyerek élményeire. Az én szüleim mezőgazdaságból és állattenyésztésből éltek, így viszonylag sokat kellett segítenem a ház körül és a földeken, de a fennmaradó időben gyakorlatilag a Pál utcai fiúk vidéki változatát éltük.
– Milyen olvasmányokon nőttél fel?
– Kisgyerekkori kedvenceim A kis vakond meg a Sicc, de emlékszem a Mosó Masa mosodájára is. Az első igazi regényt, amit a kötelező olvasmányok mellett szabad akaratomból választottam, tizenegy évesen olvastam el. A Delfin-sorozat egyik darabjaként jelent meg, címe: A fehér törzsfőnök. Feltételezhetően nem volt túl nívós mű, nekem viszont akkor nagyon tetszett, mert alighogy belekezdtem, megtörtént bennem a varázslat. A regény nagyon messzire elvitt, egészen Mexikó tájaira, ráadásul még az időben is visszavitt, egészen a 19. század elejéig, és mindezt úgy tette, hogy a valóságban nem is kellett mennem semerre. Igazából akkor értettem meg, milyen remek találmány a könyv. Attól kezdve rendszeresen olvastam a Delfin-sorozat darabjait, és persze mást is, mindenféle indiánregényeket, úti beszámolókat, fantasztikus könyveket – szinte mindent, ami a kezembe került. Voltak köztük színvonalasak és kevésbé színvonalasak; volt, amelyiket untam, volt, amelyik nagyon tetszett. Véleményem szerint ilyen korban még majdnem mindegy, mit olvas egy gyerek, csak olvasson. Úgyis csak azokat a könyveket fogja szeretni, amelyek valamilyen módon közel állnak hozzá, megérintik. De ha valaki sokat olvas, később önmagától választ színvonalasabb munkát. Amikor már nem elégítik ki a gyengébben megírt művek, igényesebb lesz, megtanul szelektálni. Persze nem baj, ha ebben segítségére vannak a szülök, a barátok, vagy akár egy ilyen lap is, mint ez.
– Cimbora-olvasók ismerik már a Csillagszedő Máriót, múlt évfolyamunkban bőven közöltünk szemelvényeket a verseskötetből, melyet 2003-ban a Magyar írószövetség az ifjúsági könyvek kategóriában az Év Könyvének választott. Most új ifjúsági regényedet közöljük folytatásokban a lapban. Miért tartod fontosnak azt, hogy gyermekeknek írj?
– Ezt a kérdést még nem tettem fel magamnak, így aztán a választ sem igazán tudom. Az viszont biztos, hogy amikor gyerekkönyvet írok, egy kicsit én is gyerek leszek megint, és gyereknek lenni jó, még ha abban a korban ez nem is tűnik mindig így. Részben tehát ilyen önző érdekek vezéreinek, de az is igaz, hogy mindkét felnőtteknek szóló regényem, illetve novellásköteteim kapcsán leírták a kritikusok, hogy jó érzékem van a gyerekfigurákhoz, a gyerekkori érzésvilág kifejezéséhez. Hát, ha már így van, gondoltam, miért ne írnék gyerekeknek.
– Egy pszichiáter szerint a gyermek születése pillanatában magában hordozza az egész világot, aztán ahogy növekszik, fejlődik, mindez csak egyre szűkül, körbeveszik a korlátok. Vagyis a szerzett ismeretek szűkítik a látókört, az igazi tudást. Mi a véleményed erről?
– Hogy nem teljesen idegen tőlem ez a megállapítás, arra éppen a Csillagszedő Márió vagy a most ősszel megjelenő gyerekregény, A terepasztal lovagjai a bizonyíték. Szimpatikus gondolat, és mint mindenben, valószínű, ebben is van igazság. Véleményem szerint azért ennél kicsit árnyaltabb a kép. Azt nem igazán hiszem, hogy a megszerzett tárgyi tudással, lexikális ismeretekkel alapvetően csorbulna az az őseinktől átöröklött látásmód, amellyel a világot jobb pillanatainkban képesek vagyunk szemlélni. Mindössze arról lehet szó, hogy a gyerekkori, később a felnőttkori elvárások, az érvényesülés, a megfelelés kényszere háttérbe szorítják ezt a fajta szemléletmódot. És persze mindaz a „teher”, amelyet az ember a társadalmi beilleszkedése során kénytelen-kelletlen elsajátít, tulajdonképpen az egész kultúra: az ismeretek, értékek, viselkedési modellek és sémák, szellemi és érzelmi beidegződések, szokások és hiedelmek. De hogy valahol mégis megmarad bennünk ez az alapvető tudás, arra a legjobb bizonyíték, hogy a gyerekkori szemléletmód időskorban visszatér. Ilyenkor újra képesek leszünk a lényeget látni, újra egyre jobban figyelünk az egészre, és egyre jobban háttérbe szorulnak a részletek. Közvetlenül a halál előtt pedig az ember éppen olyan védtelen és kiszolgáltatott lesz, akár egy csecsemő.
– Mi a véleményed a kortárs magyar gyermekirodalomról? Kik azok a szerzők, akiket olvasásra ajánlanál?
– A szocializmusnak nevezett évtizedekben kitűnő „felnőtt” íróink írtak jobbnál jobb gyerekkönyveket, Mándy Ivántól Nemes Nagy Ágnesen vagy Pilinszkyn keresztül Kányádi Sándorig sok nevet lehetne sorolni. Közülük többen kényszerű okokból fordultak a gyerekirodalom felé, mivel a diktatúra bizonyos időszakaiban más megszólalási lehetőségük nemigen volt. Rajtuk kívül azonban a gyerekirodalomra, vagy a gyerekirodalomra is szakosodott írók műhelyéből kerültek ki nagyon jó kötetek. Ilyen szerző Lázár Ervin vagy Csukás István, de a már elhunytak közül is többen, Weöres Sándor vagy Janikovszky Éva, akit még nekem is szerencsém volt személyesen ismerni. Az ezt követő időszakot Magyarországon elsősorban Békés Pál és Petőcz András neve fémjelzi, szerencsére ők ma is aktívak. És ami talán még örvendetesebb: az utóbbi néhány évben megszaporodtak a hatvanas-hetvenes években született kortárs írók gyerekkönyvei is. Annyi kitűnő, a felnőtt irodalomban már bizonyított író fordult a gyerekirodalom felé, hogy felsorolni is nehéz őket. Kiváló könyveket írt például Szijj Ferenc, Darvasi László, Háy János, Tóth Krisztina, Szilágyi Ákos, Kovács András Ferenc, Varró Dániel és Lackfi János. Legutóbb pedig Péterfy Gergely és Orbán János Dénes csatlakozott a csapathoz. Orbán János Dénes könyvét, a Búbocskát egyébként éppen most olvasom, és – ahogy a fentiek köteteit is – nyugodt szívvel ajánlom gyereknek, szülőnek egyaránt.
úgy osztogatja a barnaságot,
mint én az óvodában a vajas kiflit.
Az uzsonna, tudom, sohasem fogy el,
mert anya mindennap beletesz
valami finomat a táskámba.
De félek, hogy a Nap egyszer teljesen kifehéredik.
Megjelent a Cimbora 2005/6-os számában
A nyelv szépsége, gazdagsága növekedjen a gyermekben...
Beszélgetés Kányádi Sándorral
Közelképben
„Egyik kedvenc hasonlatommal élve: a vers olyan, mint a lábbeli. Lelki lábbeli. Éppen ezért mondom, amikor megkérdezik tőlem, hogy hogyan kell mondani ezt vagy azt a verset, a válaszom, hogy úgy, ahogy a lábbelit hordod: mindenki a saját lelki tyúkszeme, lúdtalpa szerint.” – Kányádi Sándorral 2011-ben beszélgettem Sepsiszentgyörgyön a Székely Mikó Kollégiumban tartott Derűs irodalomóra után.
Mesébe illő valós élmények
Beszélgetés Fodor Sándorral
Közelképben
„Ledobta kalapjáról a gyöngyvirágot, kibújt az odúból, és addig keresett, amíg egy kicsi csalánlevélkét talált. Azt tűzte a kalapja mellé. – Most már vége a netovábbnak és én gonosz vagyok – csapta a fejére a kalapot. Összevonta a szemöldökét, ahogy a gonosz törpéhez illik, és elindult a patakra.”
Elmerészkedni a szakadék széléig és ott megállni...
Derűs irodalomóra Dóka Péterrel
Közelképben
„Amikor A kék hajú lányt írtam, nagyon dühös voltam: úgy éreztem, én már nagyon nem akarok több olyan gyermekkönyvet olvasni, amelyik szóvirágok segítségével kapirgálja a felszínt. Ennek épp az ellenkezője volt a szándékom: komoly dolgokról mesélni – ami nem is működött, amikor hangzatosan próbáltam megírni” – 2014 áprilisában Dóka Péter volt a Cimbora Derűs irodalomórájának vendége Sepsiszentgyörgyön.
Versbújócskák, avagy a kifejezés próbái
Beszélgetés Kovács András Ferenccel
Közelképben
„A vers számomra, akárcsak a zene, empátiát és érezni tudást, keresést és nyitottságot is jelent. Fölfogni, megragadni, s olykor a szívünkkel is megérteni valamit mindabból, amiben létezünk ebben a csodálatos és titokzatos mindenségben...”– Kovács András Ferenc a Cimborában